Paul Strand est justement célébré comme l’un des pionniers de la photographie moderniste aux États-Unis. Pour le dire simplement, il est l’un des premiers à avoir abandonné l’esthétique du pictorialisme au profit d’une straight photography, c’est-à-dire à rejeter l’esthétique symboliste de la stylisation et de l’évocation, à renoncer aux possibilités offertes par le flou et le bougé, à toutes sortes d’artifices de tirage, au profit d’une pratique photographique directe et objective, reposant sur le principe d’une saisie immédiate de la réalité, sans transformations ou le moins possible. Son article-manifeste de 1917, “Photography”, écrit à l’âge de vingt-sept ans, proclame clairement : « La plus parfaite réalisation de [cette objectivité absolue qui est le propre de la photographie] est atteinte sans aucun truc ni procédé, sans manipulation, grâce à l’utilisation de méthodes photographiques directes [straight photographic methods].» Comme l’a remarqué l’historien Alan Trachtenberg, ce programme moderniste repose sur l’affirmation d’une innocence de l’appareil photographique ; or, sans qu’il soit besoin d’aller y voir très loin, il est remarquable que cette supposée innocence et ce caractère direct soient manifestés, rendus visibles, comme toujours dans l’histoire de l’art (l’exemple de Monet vient immédiatement à l’esprit), grâce à une stratégie formelle spécifique : la neutre objectivité ne se donne à voir comme telle qu’à travers des choix subjectifs, la saisie directe n’est possible que mise à distance.
Livre Paul Strand - Photo Poche Né à New York en 1890, Paul Strand restera dans l’histoire de l’art photographique comme celui qui a fait basculer la photographie dans l’ère moderne. Il personnifie par excellence la figure de l’artiste d’avant-garde, pleinement engagé dans la vie sociale de son temps, qui impose une vision nouvelle à force de recherches et d’innovations.
Formé par Lewis Hine et remarqué dès 1906 par Alfred Stieglitz auquel le liera une longue amitié, Paul Strand est, avec celui-ci, l’artiste qui symbolisera la critique et la fin du célèbre mouvement pictorialiste et de son esthétique picturale qui avait marqué depuis plusieurs décennies l’adolescence de la photographie. Influenc&eac...Livre The Magic of Morocco
The magic of Morocco has enticed many visitors to its people and places. Eugene Delacroix and Henri Matisse created some essential works there. Paul Bowles, William Burroughs, Allen Ginsberg and Jack Kerouac all responded to the magnetic pull of Morroco is a kind of poison, yet it is the sweetest of poisons.
Photography has no parallel as a recorder of the split seconds of emotion and sensation, and the photographers who have brought back the striking images in this book have themselves been drawn to Morocco from many different countries and cultures. They include some of the household names in photography: Henri Cartier-Bresson, Paul Strand, Paul Bowles, Albert Watson. The excellent reproduction and large format make this a very special volume.
186 pages
Telleri; Édition : Authorized Engl (16 octob...Vente Sale : Photography New york New york Artnet Auctions is pleased to present Photography: New York, New York, an auction dedicated to the city that never sleeps, with works ranging in value from $1,500 to 25,000.
©Neal Slavin
The works included range from turn of the century to present day, and capture the beauty and spirit of the city and those who inhabit it. This auction features works by renowned photographers such as Diane Arbus, Paul Strand, Hiroshi Sugimoto, Nan Goldin, Robert Longo, Stephen Wilkes, Aaron Siskind, Ruth Orkin, Leonard Freed, Edward Pfizenmaier, William Klein, Berenice Abbott, Ernst Haas, Tom Baril, Garry Winogrand, Josef Hoflehner, and George Tice.
© Berenice Abbott (American, 1898–1991)
...Vente Photographs auction
A mid-season Photographs sale composed of high-quality 20th and 21st Century works on January 31, 2008.
Viewing 25 - 30 January
25-26 January, 10am - 5pm
27 January, 12pm - 5pm
28-30 January, 10am - 5pm
Reception 24 January 6-8pm
Please view our Photographs catalogue online and read more about the sale on our website www.phillipsdepury.com.
...Festival Opening of the 32nd edition of The AIPAD Photography Show New York
The Association of International Photography Art Dealers (AIPAD) will hold the 32nd edition of The AIPAD Photography Show New York, one of the world’s most important annual photography events, at the Park Avenue Armory in New York City.
Seventy-five of the world’s leading fine art photography galleries will present a wide range of museum-quality work, including contemporary, modern, and 19th-century photographs, as well as photo-based art, video, and new media. The AIPAD Photography Show New York is the longest running and foremost exhibition of fine art photography. The Show will commence with an opening night gala on March 28, 2012, to benefit inMotion, which provides free legal services to low-income women.
AIPAD 2012 will present four new member exhibitors: David Zwirner, New York; Sasha Wo...Exposition La photographie américaine, du daguerréotype au modernisme Communiqué presse
En écho au Festival de l’histoire de l’art 2017, qui a mis cette année à l’honneur les États-Unis, le musée d’Orsay présente dans son accrochage estival de photographies une cinquantaine de pièces américaines sélectionnées dans ses collections.
La création en 1978 du musée d’Orsay, premier musée d’art en France à avoir mené une politique d’acquisition et d’exposition dans le domaine de la photographie ancienne, s’inscrit dans les prémices de l’ouverture à la photographie du champ culturel et artistique hexagonal. Quarante ans plus tôt, celle-ci avait commencé à pénétrer les mus&eac...Exposition The exhibition PORTRAITS Press release
Portraits. The Fundación MAPFRE Photography Collection can be seen at Fundación MAPFRE’s Sala Recoletos exhibition space in Madrid between 22 June and 3 September 2017. Based on works from the Fundación’s holdings of photography, this exhibition presents a survey of the history of photography with the guiding theme of the portrait, one of the most dynamic genres in the visual arts and a key practice within photography from the origins of the medium.
THE COLLECTION
Nine years ago Fundación MAPFRE launched its collection of photography, an initiative that now coexists with its already well-established drawings collection. The result has been to complement our exhibition programme and contribute to institutional collecting in a way that we considered both necess...Exposition « Rencontres à Réattu » ou l'Humain photographique
Au cœur des pierres chaudes de la Provence, des centaines de photographies historiques ayant traversé le festival d'Arles s'alignent sur les murs pour tenter d'appréhender l'humain à travers la photographie.
Le musée Réattu propose l'exposition « Rencontres à Réattu » du 1° juillet au 7 janvier 2018 à Arles. Profitant de l'établissement d'un principe de dépôt systématique des œuvres collectées par le festival des Rencontres de la Photographie, en 2017, le musée des Beaux-Arts accorde une longue réflexion à la photographie dans l'ancien Grand Prieuré de l'Ordre de Malte.
GOUMARRE Laurent, Sans titre (Arthur), 2007, d&ea...Exposition Exhibition : « Platinium » at Atlas Gallery Atlas Gallery's press release
A new exhibition at Atlas Gallery will showcase the beauty of the platinum print through the work of diverse international photographers and artists from the early 20th century to the present day.
Platinum-palladium is a traditional printing technique, dating from the 19th century, favoured by photographers and collectors due to the tonal range of the prints. Platinum prints are amongst the most permanent man-made objects – it is thought that a platinum image, properly preserved, can last more than 5000 years.
The painterly quality of the platinum print was embraced by masters of photographer in the early 20th Century such as Edward Steichen and Alfred Stieglitz, who called the process ‘the prince of all media’. This quality, coupled with the tonal depth has le...Exposition ARLES 2015 : L'exposition culottée du musée Réattu Un peu à part. Voire à l'écart. Mal aimé le musée Réattu au sein du festival d'Arles ? Disons qu'il ne lui a pas été facile de prendre sa place, comme l'a rappelé le maire Hervé Schiavetti lors de l'inauguration de l'exposition Oser la photographie. Les choses ont changé et l'institution arlésienne brûle de montrer de quoi elle est capable. Avec du culot et de la photo.
Pascale Picard, la directrice du musée et commissaire de l'exposition, rappelle avec enthousiasme que le festival d'Arles et la photographie doivent énormément à Réattu. C'est en 1965 que Jean-Maurice Rouquette, conservateur, et Lucien Clergue, photographe, y ont « os&e...Exposition Exhibition : « American Moments: Photographs from The Phillips Collection » A celebration of recent major gifts to the museum, American Moments: Photographs from The Phillips Collection will feature over 130 photographs by more than 30 of the 20th century’s greatest photographers, including Berenice Abbott, Margaret Bourke-White, Esther Bubley, Bruce Davidson, Alfred Eisenstaedt, Walker Evans and Paul Strand.
The exhibition will present a selection of mid-20th-century images of American subjects that evoke a sense of time, place, and experience. It will include Modernist work and street photography, documentary expression, and photojournalism, showcasing the strength and variety of The Phillips Collection’s fast-growing photography collection.
"These new additions by seminal American artists greatly enhance the Phillips’s photography collection," says exhibition...Exposition Exhibition : « On the Scene: 20th Century Street Photography » at Addison Gallery In the second decade of the 20th century, as the population of New York surpassed that of London, images of street life became an increasingly appealing form of documentary and artistic interpretation among American photographers. This new subject matter was most certainly influenced by contemporary painters like John Sloan and Robert Henri, who found excitement in the physically teeming and visually cacophonous streets of New York. In addition, while photographers had been drawn to urban spaces since the medium’s beginnings, new technological advances encouraged spontaneity and easier movement through congested spaces and rushing crowds. Offering a wide cast of characters and vast variety of experiences on which to focus, the city street took firm hold of photographers’ imaginations, giving birth to a rich g...Exposition Exposition : rétrospective de Paul Strand à la FUNDACIÓN MAPFRE Du 3 juin au 23 août, FUNDACIÓN MAPFRE présente à Madrid la rétrospective la plus complète jamais réalisée sur l'Américain Paul Strand (New York, 1890– Orgeval, 1976), considéré comme l'un des plus grands photographes du XXe siècle.
Il s'agit d'un parcours chronologique à travers les quelque six décennies couvertes par la carrière du photographe (des années 1910 à 1960), qui s'articule autour de trois grands axes, depuis ses premiers efforts pour contribuer à faire de la photographie une forme d'expression artistique majeure et indépendante, jusqu'à ses portraits de personnes et de lieux qui ont souvent débouché sur la publication d'ouvrages.
L'exposition réunit un ensemble de plus de 200œuvres provenant d'importantes ...Exposition Exhibition : Paul Strand - Photography and Film for the 20th Century Fotomuseum Winterthur presents the first major retrospective in Europe of the work of Paul Strand (1890–1976), one of the great modernist photographers of the twentieth century.
Drawing from a recent major acquisition of 3,000 prints by the Philadelphia Museum of Art, the exhibition shows the evolution of Strand's work over six decades. It reveals the multiplicity of his practice, from his early efforts to secure photography's position as a modernist art form, to his embrace of film-making, to his powerful evocation of people and place in his post-war photo books. Strand is revealed as a complex and contradictory figure: a stubborn aesthete, a communist sympathiser and a pastoralist motivated by a strong sense of social purpose.
© Paul Strand - Blind Woman, New York, 1916
Gelatin-silver ...Exposition Paul Strand: Master of Modern Photography For the first time in over four decades, the Philadelphia Museum of Art presents a major retrospective of the work of American photographer and filmmaker Paul Strand (1890–1976), a critical figure in the history of modern art whose archive of nearly 4,000 prints stands as a cornerstone of the Museum’s collection.
Emphasizing Strands's most important projects from the 1910s through the 1960s, the exhibition surveys his life’s work, including his breakthrough trials in abstraction and candid street portraits, close-ups of natural and machine forms, and extended explorations of the American Southwest, Mexico, New England, France, Italy, Scotland, Egypt, Morocco, Ghana, and Romania.
Young Boy, Gondeville, Charente, France, 1951 (negative); mid- to late 1960s (print). Paul Strand, American, 18...Exposition Paul Strand: Photography and Film for the Twentieth Century
This major retrospective presents the work of a critical figure in the history of modern art, photographer and filmmaker Paul Strand (American, 1890–1976), whose archive of nearly 4,000 prints stands as a cornerstone of the Museum’s collection. Emphasizing his most important projects from the 1910s through the 1960s, the exhibition surveys Strand’s entire life’s work, including his breakthrough trials in abstraction and candid street portraits, close-ups of natural and machine forms, and extended explorations of the American Southwest, Mexico, New England, France, Italy, Scotland, Egypt, Morocco, Ghana, and Romania. The wide range of imagery in this exhibition highlights how Strand radically changed his work at several key moments in an effort to identify photography's pivotal role as a mea...Exposition Le Point du Jour expose Henri Cartier-Bresson et Paul Strand sur le Mexique
Au début des années 1930, Paul Strand et Henri Cartier-Bresson séjournent successivement au Mexique. Le premier est déjà l’un des représentants de la photographie moderne à New York, le second encore un jeune photographe ambitieux.
Le Mexique, où art et politique sont alors en débat, constitue pour tous deux une étape déterminante. En découvrant les traditions et la vie d’un peuple, chacun y expérimente une manière de voir – mobile et parfois crue chez Cartier-Bresson, plus posée chez Strand. Outre des documents sur leur activité au Mexique, l’exposition réunit une centaine de tirages, dont quelques chefs-d’œuvre, de ces photographes majeurs du XXe siècle...Exposition Un Mexique, deux regards : Strand et Cartier-Bresson à la fondation HCB
La fondation Henri Cartier-Bresson accueille en ses murs l'exposition Mexique : 1932-1934, retraçant le voyage de deux photographes mythiques. A la même époque, Paul Strand (1890-1976) et Henri Cartier-Bresson (1908-2004) ont parcouru le même pays. Au final, deux visions qui se distinguent, se rejoignent, se complètent.
Ils se sont connus et reconnus mutuellement. Malgré leur dix-huit ans d'écart, ils partagent également un travail photographique sur ce pays d'Amérique centrale. Grâce à l'exposition, qui s'ouvre aujourd'hui jusqu'au 22 avril prochain, les clichés de Paul Strand et de Cartier-Bresson peuvent être découverts, admirés, voire comparés. Deux salles pour deux arti...Exposition Mise en perspective des travaux sur le Mexique de Strand et Cartier-Bresson
Du 11 janvier au 22 avril 2012, la Fondation HCB rendra hommage à deux grands maîtres de la photographie : Henri Cartier-Bresson et Paul Strand. La mise en perspective de leurs travaux sur le Mexique entre 1932 et 1934 sera l’occasion pour le public de découvrir deux visions d’un même pays et surtout deux approches de la photographie.
La mise en perspective de ces deux photographes ne va pas de soi. Les convergences sont nombreuses mais les styles varient profondément. À la fluidité du Français s’oppose l’immobilité de l’Américain. Tous deux voyagent au Mexique à la même époque, tous deux se croisent à New York en 1935, alors qu’ils rejoignent le groupe de cinéastes engag&eacut...Exposition American Photography From Berenice Abbott to Alec Soth - Kunsthandel Jörg Maaß
The 40 works range from early black and white photographs to the classic icons of American color photography.
A number of great photographers played a large role in forming and defining the American Myth. The discovery of everyday aspects of American life was decisive in this: cities and symbols, cars, signs, billboards, advertising, telephone poles, parking lots and barbershops.
People are a second aspect of the wide-ranging exhibition, from the years of the Great Depression to impressive portraits of celebrities.
The comparison of almost a century of American photographs results in an interesting structure of similarities and contrasts, which are balanced through the selective choice of images.
The exhibition begins with works of the early 20th century by Paul Strand and Berenice Abbott, who both show ...Exposition Exposed : Voyeurism, Surveillance and the Camera
Exposed presents over two hundred photographic works, from the late nineteenth century to the present day, offering an illuminating and provocative perspective on subjects both iconic and taboo.
Images selected are by well-known artists and photo-journalists, as well as amateur photographers and those using automated technologies such as CCTV. Among the key issues will be the power struggle between those with the authority over image production (artists, authors or the state) and the rights and desires of individuals. This relationship is under increasing pressure,both from the escalating use of surveillance, and the advance of small, portable digital cameras in mobile phones.
Includes work by Henri Cartier-Bresson, Philip-Lorca diCorcia, Walker Evans, Robert Frank, Nan Goldin, Dorothea Lange, Paul Strand and ...Exposition Tokyo photo 2009 Japan's first art fair dedicated to still photography TOKYO PHOTO 2009 endeavors to be the foremost art fair of photography in Japan. The venue is located in the heart of international business and culture in Tokyo. To be held from September 4 to 6, Tokyo Photo 2009 will provide visitors with a unique opportunity to see and buy a wide range of photographic works from vintage prints to cutting-edge digitally enhanced images.
With the support of the US Embassy and in collaboration with the Museum of Photographic Arts in San Diego, Tokyo Photo will mount a special exhibition entitled Photo America. Featuring over 50 historical works spanning the 19th century to the present, Photo America will present a panoramic overview of American photographic expression. Virtually all of the works will be displayed for the first time in Japan.
PROGRAMMING
Lectures and seminars will...Exposition The Vision of the Other: Modernity and the Photographed Face
KOWASA gallery presents "The Vision of the Other: Modernity and the Photographed Face", a group show which attempts to define the way in which the human face was photographically constructed before its abolition by Postmodernism. The exhibition primarily offers a thorough insight into the history of portrait photography with a special emphasis on the shift of the portrait from being a mere "extension of the painted body" to being the photographic genre par excellence. At the same time it highlights the aesthetic and conceptual evolution of early portraiture from Pictorialism towards a modernist experimentation and subjectivity.
The exhibition gathers more than 70 black and white prints whose protagonists are Coco Chanel, Ernest Heminway, André Breton, Marc Chagall, Dalí, Josep Pl...Modifier l'image