Imogen Cunningham Née en 1883 aux Etats-Unis, elle grandit à Seattle et étudie à L'Université de Washington. Admiratrice de la photographe Gertrude Kasebier, elle aspire à devenir photographe elle-même. Conseillée par son professeur, qui l’encourage à acquérir une base de connaissance scientifique, elle choisit la chimie comme spécialité universitaire. Diplôme en poche, elle commence à travailler chez Edward S. Curtis où elle apprend la technique de retouche de négatifs et du tirage sur papier platine. En 1909, elle reçoit une bourse universitaire, pour partir à Dresde (Allemagne) où elle étudie la photochimie. En 1910, elle revient à Seattle où elle ouvre son propre studio d’art. Elle commence à produire de pittoresques autoportraits et des portraits d’amis en costume. Imogène incorpore le flou artistique dans son style. La même année, elle édite un manifeste féministe "La Photographie comme Profession pour Femmes" dans lequel Cunningham professe et encourage une prise de conscience féminine et indépendante. En 1914, le Musée de Brooklyn organise la première exposition des œuvres d’Imogène Cunningham. A la même époque, elle épouse Roy Partridge, un graveur basé à Seattle. Elle donne naissance à leur fils. Roy est embauché au Mills College à Oakland. La famille déménage en Californie entrainant la fermeture du studio de Seattle. Elle donne naissance à des jumeaux en 1917. Dans les années 1920, Cunningham change de style. Une mise au point nette et précise, remplace le « flou artistique ». Elle prend des clichés de plantes, de scènes industrielles et des structures architecturales. A chaque occasion, elle affirme une vision originale. A travers ses images, elle fait preuve d’une maîtrise parfaite de la lumière, des formes et motifs abstraits. Cunningham compte ainsi, parmi les pionniers majeurs de la photographie contemporaine de la Côte Ouest Américaine. En 1932, les photographes Ansel Adams et Edward Weston créent le "Groupe f/64" que Cunningham rejoint rapidement. En 1934, elle a été chargée de photographier une série de portraits pour le Vanity Fair de New York, dont celui d'Alfred Stieglitz. Elle part pour New York et divorce de son mari. Après être revenue de New York, Cunningham commence à prendre des instantanés de rue. Dans les années 1950, elle photographie les poètes de la génération Beat, puis les Hippies de Haight-Ashbury, berceau du mouvement hippy à San Francisco dans les années 1960. En 1970, à l'âge de 87 ans, elle reçoit une bourse du Guggenheim, et fait publier d’anciens négatifs. Elle exprime son opposition à la Guerre du Vietnam. Dans les dernières années de sa vie, Cunningham continue de forger une oeuvre dynamique jusqu’à la veille de sa mort en 1975, à l'âge de 92 ans. Son dernier projet, un recueil de portraits de personnes âgés de plus de 90 ans, interrompu par la mort de la photographe, est finalement achevé et publié par son éditeur après son décès.
Livre « Visionnaires, les plus grands photographes » aux éditions La Martinière Qu'est-ce qui définit le photographe si ce n'est son oeil ? Les 75 artistes du livre « Visionnaire : les plus grands photographes » ont en commun le fait d'avoir réussi à capter un monde en train de changer radicalement. Et si ce n'était pas un mais différents regards croisés sur leur environnement ? Regarder dans plusieurs directions à la fois. C'est ce qui fît leur talent.
« Qui est capable d'anticipation, qui a l'intuition de l'avenir » : c'est en ces termes que le dictionnaire Larousse définit le terme « visionnaire ». Effectivement, visionnaires, ces 75 photographes l'étaient tous. Il faut être extrêmement lucide, ...Vente Auction "Art + decor featuring photogrphy" Over 100 lots of photographs to be offered including works by
Margaret Bourke-White, Max Yavno, Don Hong-Oai, Edward S. Curtis, Paul Caponigro, Ansel Adams, Imogen Cunningham, Ruth Bernard, Edward Weston, Peter Stackpole, Jock Sturges, Michael Kenna, among many others.
© Ernst Haas - Western skies motel, Colorado (1978)
© Margaret Bourke-White - Ocelot, Georgia (1936)
Bonhams
...Vente Auction of Photographic Literature & Important Photographs
On Thursday, May 20, Swann Galleries will conduct a two-part auction of Photographic Literature & Important Photographs that features many scarce and significant works-both individual photographic images and books.
The auction opens with nearly 200 lots of Photographic Literature, including many sought-after monographs such as a first edition of Berenice Abbott's Changing New York, 1939, signed and inscribed to photograph collector and dealer Howard Daitz (estimate: $4,000 to $6,000); signed and inscribed first editions of Manuel Alvarez Bravo's Fotografias, Mexico, 1945 ($9,000 to $12,000), and Alexey Brodovitch's Ballet, New York, 1945 ($8,000 to $12,000); as well as Robert Frank's The Lines of my Hand, Tokyo, 1972 ($3,500 to $4,500).
There are three sumptuous examples from 21st Edition...Vente Artnet, Masters of Photography
ARTNET AUCTIONS: MASTERS OF PHOTOGRAPHY
artnet Auctions offers continuous online auctions of fine art, prints and photographs. Starting April 15, artnet Auctions will present 275 exquisite photographs by artists from Berenice Abbott to James Van Der Zee in a special sale that ends April 29th.
Leading the sale is an extraordinary group of photographs by f/64, a group of seven San Francisco artists known for their modernist images of natural forms and found objects. The magnificent gelatin silver print Dunes, Oceano 31SO, 1971 is one of 20 works by Edward Weston offered in this section (estimate: $25,000-$30,000). Other works by the f/64 include Two Callas, 1925, one of five floral prints by Imogen Cunningham (estimate: $2,000-$3,000) and Mandenhall Glacier, c.1935 by Brett Weston (estimate: $7,500-$8,...Vente Photographs auction
A mid-season Photographs sale composed of high-quality 20th and 21st Century works on January 31, 2008.
Viewing 25 - 30 January
25-26 January, 10am - 5pm
27 January, 12pm - 5pm
28-30 January, 10am - 5pm
Reception 24 January 6-8pm
Please view our Photographs catalogue online and read more about the sale on our website www.phillipsdepury.com.
...Exposition Exhibition : « Encounters » in Zurich Press release :
Opening reception Saturday 8 April 2017, 12 — 5 pm
Duration of the exhibition: 08.04.2017 — 29.04.2017
The group exhibition Encounters at the Fabian & Claude Walter Galerie in Zurich brings together a number of photographic positions that explore the issues of lust, intimacy, fantasy und body.
Pictured are convergences of intense life styles as well as erotic relationships or staged encounters, ranging from ambiguous to passionate to explicit. Artists like Nan Goldin (1953), Larry Clark (1943) or André Gelpke (1947) document life on societal peripheries, even if those margins run straight through our hip neighborhoods and well-to-do suburbs, or through our circles of friends and families. Other photographers, like Erwin Olaf (1959) or Roshan Adhihetty (1990), confront us ...Exposition Exhibition : « Platinium » at Atlas Gallery Atlas Gallery's press release
A new exhibition at Atlas Gallery will showcase the beauty of the platinum print through the work of diverse international photographers and artists from the early 20th century to the present day.
Platinum-palladium is a traditional printing technique, dating from the 19th century, favoured by photographers and collectors due to the tonal range of the prints. Platinum prints are amongst the most permanent man-made objects – it is thought that a platinum image, properly preserved, can last more than 5000 years.
The painterly quality of the platinum print was embraced by masters of photographer in the early 20th Century such as Edward Steichen and Alfred Stieglitz, who called the process ‘the prince of all media’. This quality, coupled with the tonal depth has le...Exposition Exposition : GEORGIA O’KEEFFE & et ses amis photographes Première monographie en France consacrée à Georgia O’Keeffe, icône de la peinture américaine du XXe siècle, l'exposition mettra également en perspectives les œuvres de ses amis photographes : Paul Strand, Edward Weston, Imogen Cunningham, Ansel Adams, Eliot Porter, Todd Webb ou encore, son mari, Alfred Stieglitz ; sept photographes qui ont marqué son œuvre et qu’elle a elle-même influencée. Insensiblement, dans ces allers-retours entre images en noir et blanc et tableaux de O’Keeffe aux couleurs suaves, apparaît en filigrane tout un pan de l’imaginaire nord-américain.
L’ensemble d’environ 90 œuvres est issu de quinze prestigieux musées américains mais également...Exposition Mais qui a peur des femmes photographes ? Là est la question. La double exposition Qui a peur des femmes photographes (1839-1945) ouvre les portes du musée de l'Orangerie et du musée d'Orsay à compter du 14 octobre. Un parcours chronologique - mais pas rébarbatif - qui fera frémir de plaisir les visiteurs.
La photographie n'appartient pas qu'aux hommes. Une évidence aujourd'hui peut-être. Encore que la différence des revenus entre les deux sexes témoigne d'une inégalité pour le moins persistante dans le monde de la photo. Qu'en était-il hier ? En France, en Grande-Bretagne ou aux Etats-Unis ? Quels rapports entre femmes et photographie ? Qui a peur des femmes photographes (1839-1945) nous donne quelques réponses et ...Exposition Exhibition: It’s Only Rock and Roll Scott Nichols Gallery is pleased to present It’s Only Rock and Roll, a collection of photographs cataloguing some of the most influential figures in rock and roll. Throughout its history rock music has been characterized by a willingness to challenge its own boundaries. Over time musicians have reinterpreted, redefined, and expanded the medium.
Stephen Goldblatt,The Beatles, Flower Bed, Mad Day Out, 1968, Platinum print, 11 1/2" x 16 1/2", $2,500
Featuring photographs of music icons such as Jimi Hendrix, Janice Joplin, The Who, Bob Dylan, The Beatles, Led Zeppelin, The Rolling Stones, Bob Marley, Patti Smith, Miles Davis, and Kurt Cobain, It’s Only Rock and Roll explores many facets of a genre in flux. This dynamic range of subjects highlights rock music as a medium wildly open to arti...Exposition Exposition : Group F.64 : Founders and Followers SCOTT NICHOLS GALLERY is pleased to announce the exhibition Group F.64: Founders and Followers on view from Tuesday, December 2, 2014 to Saturday, February 28 2015.
©Edward Weston, Shells 65, 1927
The exhibition’s nearly 50 photographs follows the works of the Group F.64 members such as Ansel Adams, Edward Weston, Imogen Cunningham, Peter Stackpole and others....Exposition Imogen Cunningham at the Kunstfoyer der Versicherungskammer Bayern
Throughout her life, Imogen Cunningham embraced the development of photography and the liveliness of the changing times she lived in (1883–1976). The San Francisco based artist chose at an early age to become a photographer and a working woman outside of the home: for her generation two unusual choices. Known for her versatility of subjects and finding beauty in the commonest things, Cunningham photographed the life around her, her family, nature, still-lives, street scenes, nudes, made experimental compositions and supported herself as a portraitist until her death at 93 years of age.
© Imogen Cunningham
Born on a farm in 1883 in Portland, Oregon Imogen Cunningham began printing her own photographs in a converted woodshed darkroom made by her father. In 1906 she photographed herself nude in...Exposition Inside-Out: Portrait Photographs from the Permanent Collection When a subject and a photographer come together and agree that a likeness will be made, a complex dynamic is set in motion. Vanity comes into play, as does the subject’s comfort or discomfort at being scrutinized by the camera. The influence of popular culture may also affect body posture and expression, as can the relationship between the photographer and the sitter. Do they know each other? And if so, is there trust or intimacy between them? This exhibition contains a selection of photographs largely from the noted Monsen collection – including images by Imogen Cunningham, Patrick Faigenbaum, Nan Goldin, and others – that suggests a broad definition of portraiture. From pictures of artists’ friends and family members to formal studio portraits, the works in this exhibition assert photography&rsq...Exposition LE PARADIS, OU PRESQUE LOS ANGELES 1865-2008 L.A. ou si vous préférez Los Angeles, la cité des anges... et des démons. Pour quelques chanceux, L.A. est synonyme de soleil, de plage, de piscine, de corps sains et bronzés. Pour les autres, L.A. n'est souvent qu'une concentration d'autoroutes encombrées, de pollutions et de peurs de toutes sortes. C'est une ville sans centre et sans âme... Là-haut, dans les cieux, règnent les stars d'Hollywood; mais ici-bas, les habitants craignent un nouveau tremblement de terre ou le déclenchement d'émeutes. Rêve ou cauchemar? Réalité ou fiction? La vérité sur ce lieu mythique et fascinant se situe peut-être entre les deux.
Los Angeles, ville à multiples facettes, est adorée des photographes de tout...Exposition Imogen Cunningham Master Works 1910 - 1970 Vernissage
Thursday October 5th, 6-8 pm
For the first time in Switzerland, ArteF Fine Art Photography Gallery presents selected works from the American "Grand Old Lady" of photography, Imogen Cunningham (1883-1976). The exhibition premieres pictures from a private collection, which were only recently discovered. They stem in part from her early, pictorialist phase and have never before been publicly exhibited. With a total of 40 photographs, the exhibition depicts a cross-section of the artist's multi-layered portfolio. Imogen Cunningham achieved fame with her poetic plant photographs and her sensitive portraits of prominent contemporaries, such as Gertrude Stein, Frieda Kahlo, Lionel Feininger or Hollywood stars like Cary Grant and Spencer Tracy. These works, as well as her then unconventional depictions of industry...Modifier l'image