- Actualité
L'Insensé BERLIN & CO
Pourquoi ? Quelle est la capitale européenne qui connaît aujourd’hui une prodigieuse effervescence artistique ? Berlin.
Quel est le pays qui a le plus d’écoles de photographie prestigieuses dans le monde ? l’Allemagne.
Quel est le magazine qui, chaque année, fait un état des lieux d’un pays à travers sa culture photographique ? L’Insensé Photo.
Vous l’aurez bien sûr deviné, le numéro de L’Insensé Photo, à paraître le 29 septembre 2009, est un spécial : « Berlin & Co, les photographes allemands ».
Comment ? Effectivement, il n’y a pas plus riche en photographie que cette culture si exigeante, au passé conceptuel et à l’avenir ouvert. 50 photo... - Livre
Une première approche encyclopédique de l'Ecole de Düsseldorf
L’Ecole de Düsseldrof depuis les années 80 s’est imposée sur la scène internationale comme un centre artistique de recherche essentiel pour ce qui est de la photographie plastique contemporaine. Non sans lien avec les partis pris de l’art conceptuel, sont apport s’est caractérisé par le refus de toute narration et effet de fiction, au service d’une pure dénotation de l’état des choses. Cet ouvrage retrace les richesses et la diversité des approches de cette école en trois temps : d’abord par une étude du couple considéré comme à l’origine de l’école pour ses créations et son enseignement : Hilla et Bernd Beckert qui, en 1976, donnèrent un toit instit... - Exposition
The exhibition for Hilla Becher : « The Typological View »
Press release :
The Typological View—Exhibition for Hilla Becher
An exhibition by Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur
Im Mediapark 7, 50670 Cologne
With photographs by Bernd and Hilla Becher, Max Becher and Andrea Robbins, as well as by Boris Becker, Laurenz Berges, Natascha Borowsky, Wendelin Bottländer, Frank Breuer, Susanne Brodhage, Ralf Brueck, Götz Diergarten, Volker Döhne, Chris Durham, Elger Esser, Claudia Fährenkemper, Anna Ferrer, Bernhard Fuchs, Ulrich Gambke, Edith Glischke, Claus Goedicke, Andreas Gursky, Candida Höfer, Axel Hütte, Manfred Jade, Jörg Paul Janka, Christof Klute, Matthias Koch, Christian Konrad, Yoonjean Lee, Katharina Mayer, Ralph Müller, Thomas Neumann, Simone Nieweg, Tata Ronkholz, Martin Rosswog, Thomas Ruff, Jörg... - Exposition
Exposition : « Dans les bois » de Simone Nieweg
« L’École de photographie de Düsseldorf » est devenue aujourd’hui une composante importante dans l’évolution de la photographie contemporaine. On compte parmi ses acteurs reconnus les fondateurs Bernd et Hilla Becher ainsi que les élèves et représentants des générations suivantes. La photographe de Düsseldorf Simone Nieweg est elle aussi issue de cette école. Pour le lancement de son projet interdisciplinaire « Neues Rheinland », le Goethe-Institut a le plaisir de présenter une sélection des travaux photographiques de cette artiste.
L’exposition Dans les Bois montre des photographies de forêts et d’arbres en Europe et en Amérique du Nord qui symbolisent tout particulièreme... - Exposition
Simone Nieweg, la photographe des paysages
Simone Nieweg is a photographer of gardens and landscapes. Her work, as it has manifested itself over the past thirty years, knows no other interest. At the same time, a certain serenity hovers over her pictures. In them, nature seems entirely focused on itself. One immediately notices that human beings are absent. The allure of colors and shapes, the shifting complexion of the soil, and the refractions of light at various times of year – these things portray nature as a sensual reservoir that is inexhaustible and unneedful of man and his senses.
Nature, as it appears in the images, still possesses a unique intimacy. When nature is worked with simple, hand-held tools, the traces of man’s labor take on a special immediacy. Plants bear witness to their careful cultivation; they are not part of an anonym... - Exposition
Der Rote Bulli - Stephen Shore and the New Düsseldorf Photography
Stephen Shore as the American inspiration for the renown German Becher class ? With this spectacular thesis the NRW-Forum Düsseldorf is focusing for the first time on an important chapter in the recent history of photography: the transatlantic influence on photography in the 1970s and 1980s. Right at the heart of this chapter is a friendship between three artists that was forged in New York in the year 1973. It was in this sprawling American metropolis that the 26-year-old Stephen Shore met the Düsseldorf photographer Hilla Becher, whose typological photographic documentation of water-towers, which she had put together with her husband, Bernd Becher, had gone on display at Ileana Sonnabend’s renowned gallery the previous year. Two years later, Stephen Shore and the Bechers became the only col... - Exposition
Summer Loves
This exhibition is based on the idea of 'infatuations' that can affect both photographers and exhibition curators. People often suppose that museums make choices as objectively as possible, but actually this is far from from the truth. Just as an artist may feel physically and emotionally attracted to a particular subject, the collector or curator might also have a ‘crush’ on a certain work. The term ‘the infatuated camera’ comes from the title of a 1971 film by Ed van der Elsken, De Verliefde Camera, a compilation of travel clips previously filmed by him. This exhibition has been assembled in a similar way; photographs and film rushes from the present day contrast with excerpts and impressions from the previous century. Works have been seemingly casually arranged according to summery themes: hang...
Modifier l'image