Anni Leppälä, 1981, is a well-known representative of the young female generation of photo artists in Finland.
- Exposition
Exposition : « Fragments » à la Galerie Les Filles du Calvaire
Communiqué de presse - Galerie Les filles du Calvaire
De prime abord, la photographie détermine une composition singularisant une petite parcelle de réel. Il en résulte une image suggestive, une réalité recomposée, à percevoir selon les limites du cadrage. Dans certaines pratiques artistiques la dialectique entre sujet, cadre et hors champ, est accentuée par l’association de fragments de diverses origines pour former un collage. Le découpage qui singularise et la fragmentation des images qui « implose » le sujet, sont autant d’éléments participant à la mise en œuvre visuelle d’un décalage perceptif et d’une démultiplication des niveaux de lecture.
Tower I, 2015 &... - Exposition
Exposition : « Poésie de l'intime » au Centre d'Art de Gwinzegal
Communiqué de presse
"Fais apparaître ce qui sans toi ne serait peut-être jamais vu".
Robert Bresson, Notes sur le cinématographe.
Deux photographes, deux femmes, venues d’horizons et de cultures totalement différentes, nous donnent à lire leur univers personnels et atypiques. Claude Batho (1935-1981) s’est attachée aux objets les plus simples qui constituaient son quotidien, aux paysages familiers, à son proche entourage. La simplicité apparente des représentations cède la place à la sensibilité, à une beauté silencieuse. Cette simplicité se fait poésie et triomphe de la banalité. Geste de femme, la photographie de Claude Batho se lit comme un journal intime dont les su... - Exposition
Exhibition : « The light of other days » by Anni Leppälä
Leppälä’s works draw landscapes of the interior. With their acute sensibility of color and power of composition, they speak beyond the representational realm of words. Her motifs function as visual signifiers-⎯non-verbal metaphors and symbols⎯that carry concealed, ambiguous meanings. They are to be grasped and experienced through tacit knowledge similar to an oneiric state of consciousness, rather than logical reasoning. Leppälä aims to reveal the invisible routes that lead us from the tangible to the oblique image, which can be released through the evocation of a certain memory, an emotion, an anxiety. Moreover, the connectivity among the individual images she creates is a significant aspect of her work approach. This is reflected in the arrangement of the works within the exhibition spac... - Exposition
Exhibition : Women Powerful and Powerless
Virtual Exhibition: 19 January – 19 July 2015 One of the hallmarks of the Teutloff Photo + Video Collection is that although it’s focused on the human body, it always carries a distinct political component. This fact created the idea for a so far unknown vantage point on the Collection – a "woman’s view" became the new approach for a virtual exhibition.
©Teutloff.net
Under the heading "Women: Powerful and Powerless" previously ignored or even discounted links between works and exciting new issues and areas of interest are opened – and I say this without any wish to enter the hotly contested ground of feminist polemics. The feminine view of the collection moves in the field of tension between birth, religion, politics, sexuality, beauty and body protest. It ... - Exposition
Anni Leppälä à la Galerie des Filles du Calvaire
Il est difficile de tracer la ligne qui sépare le réel du fictionnel avec Anni Leppäla. Cette jeune photo- graphe finlandaise, nouvelle en- trante à la galerie présente un cor- pus de photographies, portraits, paysages, bâtis mêlés. On y voit des formes, des corps mais jamais définis ou reconnaissables. Il s’agit plutôt de person-nages, faisant écho ainsi au monde du théâtre ou du moins à un univers narratif. La photographie donne un aspect particulier à cela car elle part du monde visible, comme le disait
Anni elle-même il y a quelques années, lors de son exposition aux Rencontres d’Arles. Elle permet à des « points fixes de se transformer en matériau de l’imaginaire », en une histoire qui se crée à la fois au sein de l’image mais aussi entre... - Exposition
La Galerie Les Filles du Calvaire présente « La Femme d'à côté »
Cette exposition ressemble à un théâtre où, de la mise en scène aux personnages, tous les rôles sont tenus par des femmes. L’espace scénique prend plusieurs formes : l’intérieur d’une maison bourgeoise, les pièces d’une demeure abandon- née dont les histoires sourdent des murs, l’atelier d’une peintre ou le studio d’une photographe. Les héroïnes jouent dans l’ombre de rues bordées d’immeubles, dans celle d’un jardin arboré, face à un miroir ou au creux d’une rivière.
Le registre est plutôt celui de la tragédie. Cependant la fin de l’histoire reste en suspens et l’interprétation est laissée libre, à l’appréciation du spectateur. Ici, les héroïnes ne succombent pas à la passion qui de... - Exposition
Diaphane expose l'artiste finlandaise Anni Leppälä à la Grange
Visages dissimulés, jeunes filles de dos, irruptions de lumière et paysages d’hiver, autant de fragments que Leppälä rassemble, comme elle le ferait de morceaux de verre, pour créer une vue d’ensemble familière et intime, unissant l’artiste et le spectateur, chacun prenant des chemins d’interprétation qui lui sont propres. Anni Leppälä a su trouver une voix photographique particulière. Un murmure porteur de sa propre tension interne, dans un jeu de cache‐cache permanent entre le visible et l’invisible, à la lisière du réel et de sa métamorphose. L’artiste finlandaise tente de suspendre le fugace, avec ce paradoxe que dans le même temps qu’elle l’immobilise il se perd en tant qu’instant.
© Anni Leppälä
... - Exposition
Anni Leppälä - Barbara Gross Galerie
In our first exhibition of Finnish artist Anni Leppälä, we are showing an installation of photographic works. Her way of integrating chronologically divergent images and combining different, mainly small formats is typical for the artist. Anni Leppälä, born in Helsinki in 1981, was awarded last year’s Finnish Young Artist of the Year art prize. Her works feature mostly young women or northern landscapes. Her pictures capture the special qualities of a place, particular atmospheres, or lighting situations; the scenes seem familiar, yet puzzling at the same time. Her photographs are fixed points in the river of time.
Figures are shown in undefined interiors, their faces turned away and hidden behind their own hands or masks, mysterious in their inwardly directed, reserved aura. At ti... - Exposition
Helsinki Schoo l- Seven Approaches
Helsinki School - Seven Approaches is the first gallery exhibition in the US to consist entirely of members of the Helsinki School. Now internationally recognized, the Helsinki School started in the mid 1990’s as an educational model from the University of Art and Design, Helsinki, Finland. It has grown to represent more than forty-five photo and video artists and is now considered to be one of the premier photographic schools in the world. Collectively these artists account for more than forty monogram books in print; including three Volumes of the Helsinki School Photography by TaiK. This exhibition will feature work by seven of these celebrated and significant artists, including; Joonas Ahlava, Hannu Karjalainen, Pertti Kekarainen, Ola Kolehmainen, Anni Leppälä, Niko Luoma... - Exposition
The Helsinki School - Internat and External Landscapes
This year is the 90th anniversary of the diplomatic relations between Finland and Japan, and it also happens to be Shiseido Gallery's 90th year. In light of these, Shiseido Gallery will be the first in Asia to conduct an exhibition introducing the photography of the "Helsinki School," which is currently among the vanguards of the European and American art scenes.
Helsinki School is the name given to a loose group of teachers, students, and graduates dedicated to preserving the aesthetic approaches and thinking that have emerged from the teaching methodologies used at the University of Art and Design Helsinki. These were promoted originally by Timothy Persons, the guest curator of this exhibition, who joined the faculty as senior lecturer in 1982. The university teaches not a single, specific way of thinking,...
Modifier l'image