Gregory Crewdson (né le 26 septembre 1962 à Brooklyn, New York) est un photographe américain qui réalise des œuvres sur l’envers du rêve américain en photographiant des scènes surréalistes sur les foyers et les quartiers américains.
Le photographe new-yorkais Gregory Crewdson réalise des oeuvres impressionnantes sur les mythes américains. En montrant l’envers du rêve américain grâce à une touche de surréalisme, cet artiste reconnu étale son talent avec brio. Plus de visuels dans la suite de l’article.
Gregory Crewdson est né le 26 septembre 1962 à Park Slope dans le quartier de Brooklyn à New York. Pendant son adolescence, il a fait partie d'un groupe de punk rock The Speedies. Une de leurs chansons Let Me Take Your Foto, a été utilisée en 2005 par Hewlett Packard pour promouvoir des appareils photo numériques dans une publicité.
En 1985, il étudie la photographie à la SUNY à Purchase de l'État de New York. Dès ses débuts, il photographie l’Amérique rurale. En 1988, il obtient sa maîtrise en Beaux-Arts de l'Université Yale à New Haven. Puis à partir de 1993, il commence à enseigner à Sarah Lawrence, à Cooper Union, à Vassar College, tous les trois situés à New York, et à l'Université Yale.
En 2004, il reçoit la médaille Skowhegan de la photographie à l’école de peinture et de sculpture de Skowhegan.
Aujourd’hui, il vit et travaille à New York où il dispose d'un studio. Il est représenté par la galerie Luhring Augustine à New York et par la White Cube Gallery à Londres.
Sa démarche artistique
L’idée de ses inventions iconographiques est venue de son enfance. En effet, fils de psychanalyste, Gregory Crewdson se souvient d’avoir perçu les confidences de certains patients. Ces récits névrotiques l’ont poussé à faire des photographies qui sont à mi-chemin entre cinéma fantastique et série télévisée et qui évoquent la face noire du rêve américain.
Ces scènes photographiques font l’objet d’une élaboration minutieuse, d’une mise en scène. Les budgets sont énormes car les mises en scènes sont soit faites en studio où les rues, les bois, les intérieurs sont entièrement reconstitués ou soit sont faites à l’extérieur où Gregory Crewdson recherche des lieux ordinaires, et des petites villes rurales comme Pittsfield Massachusetts et Lee. D’ailleurs, pendant 20 ans, il travaillera dans ces petites villes de la Nouvelle-Angleterre. Dans certains cas, un éclairage supplémentaire et des effets sont utilisés, afin d'améliorer un moment naturel du crépuscule. Dans d'autres, l'effet du crépuscule est entièrement créé artificiellement.
L’ensemble de la mise en scène est confié à une armée de décorateurs, de maquilleurs, d’éclairagistes et de stylistes. Des acteurs plus ou moins connus jouent des personnages fantomatiques au teint diaphane et au regard absent dans les scènes.
Le spectateur est alors dans une scène de film, où une histoire est en cours mais on ne comprend rien parce qu’on a raté le début. L’image qui est présentée est celle d’une solitude captée au moment de sa plus grande intensité. Le personnage est à la croisée des chemins.
Dans ses œuvres, il y a une sorte d’équilibre entre la puissance du mystère et la quantité de détails donnés à l’analyse. Gregory Crewdson construit un tableau où il y a plus de questions que de réponses.
En vingt ans, Grégory Crewdson a réalisé six grandes séries photographiques qui doivent beaucoup à Edward Hopper pour la peinture ; Jeff Wall pour la photographie et la tradition documentaire américaine ; Stephen King pour la littérature ; Steven Spielberg, David Lynch, Wes Anderson et les films d’épouvante et de science-fiction pour le cinéma.
Interview Gregory Crewdson : « Cela prend des années pour créer une série d'images » Le photographe américain Gregory Crewdson nous fait penser aux lucioles qu'il a photographiées. Insomniaque, inquiet, et dans un mouvement perpétuel duquel naîtra peut-être une idée ou un chemin à travers l'obscurité du monde. C'est au fin fond du Massachusetts qu'il prend le temps de fabriquer ses images, comme autant d'histoires inquiétantes où chaque détail compte. Les grands pins, les chalets isolés, les corps nus et esseulés. A l'occasion de son exposition « The Becket Pictures » au FRAC Auvergne jusqu'au 17 septembre, nous lui avons posé quelques questions.
Comment est né le projet de l'exposition « The Becket Pictures » avec le FRAC Auve...Livre Gregory Crewdson - In a Lonely Place
Three key series by the star of the American photo art scene.
The American middle-class nightmare: nothing is clean, orderly, idyllic, or romantic. In his perfectly staged, hyper-realistic tableaux, photographer Gregory Crewdson (*1962) reveals the claustrophobic limbo and abyss of spiritual repression that is the typical suburb. Here, hushed-up violence, alienation, isolation, and emptiness are nothing new or unfamiliar but part of the everyday experience next door. Crewdson goes to great lengths to set up his apocalyptic scenarios. The richness of detail and mysterious atmosphere of the images from his series Beneath the Roses unfold a surreal, supernatural power of suggestion that mesmerizes the viewer. No less arresting are the works from Sanctuary, shot in the morbid ruins of Italy’s Cinecittà, a...Livre Gregory Crewdson - Beneath the Roses Best known for his elaborately choreographed, large-scale photographs, Gregory Crewdson is one of the most exciting and important artists working today. The images that comprise Crewdson’s new series, “Beneath the Roses,” take place in the homes, streets, and forests of unnamed small towns. The photographs portray emotionally charged moments of seemingly ordinary individuals caught in ambiguous and often disquieting circumstances. Both epic in scale and intimate in scope, these visually breathtaking photographs blur the distinctions between cinema and photography, reality and fantasy, what has happened and what is to come.
Beneath the Roses features an essay by acclaimed fiction writer Russell Banks, as well as many never-before-seen photographs, including production stills, lighting charts, sketches, ...Livre Gregory Crewdson: Fireflies In the summer of 1996, Gregory Crewdson spent two solitary months at his family's cabin in Becket, Massachusetts. Using both small- and medium-format cameras, he obsessively photographed the fireflies that came alive at dusk each evening. Crewdson was drawn to the flickering lights, in part, by the underlying impossibility of capturing their elusive beauty in pictures. This luxurious volume, featuring 61 full-page tritone reproductions, calls to mind many of the hallmarks of Crewdson's oeuvre, from the sense of wonder in the nocturnal landscape, to the focus on light as a narrative event, to the fascination with nature as a psychological mystery. Although consistent in terms of their subject matter, these photographs demonstrate a wide scope of visual expression ranging from almost pure abstraction to more idyllic repres...Vente Auction : Modern and Contemporary Photographs - Villa Grisebach (Berlin)
312 lot numbers of modern and contemporary photography will be sold on Wednesday, May 28, at Villa Grisebach in Berlin.
Leading the sale is Irving Penn’s 1970 “3 New Guinea Men, (2 with Pipes),” a group portrait shot during a traditional dance festival, in a platinum palladium print of 1983. The portrait of the tribe members in noble embellishments, who in the photographer’s mobile tent studio assume a pose of highest concentration, is one of Penn’s most formidable works (€ 35,000/45,000).
From the estate of Otto Steinert, one of the pioneering German photographers of the post-war era, two of the most well-known subjects will be sold that document his preoccupation with finding way of personal photographic expression: “Rhythmus und Struktur,” 1951 (€ 20,000/3...Exposition Exposition : « The Becket Pictures » de Gregory Crewdson Communiqué de presse :
Le FRAC Auvergne consacre une exposition au photographe américain Gregory Crewdson, du 20 mai au 17 septembre 2017. Il s'agit de la première exposition de cet artiste majeur, internationalement acclamé, dans une institution française. Elle s'accompagne de la publication du livre ‘The Becket Pictures’ . L'exposition réunira les séries Fireflies (1996) et Cathedral of the Pines (2013-2014), toutes deux conçues dans la ville de Becket (Massachusets) où l'artiste passa une partie de son enfance. Elle présentera également un ensemble d'oeuvres issues de la série Beneath the Roses (2003-2008).
Artiste internationalement acclamé, Gregory Crewdson réunit, pour sa premi&egr...Exposition OPEN RHAPSODY : a Journey into Photography and Video Collections Fragment de réalité, empreinte lumineuse, témoin support de notre histoire personnelle et collective, médium artistique, la photographie est actrice de nos pratiques sociales. Elle est une forme qui habite et construit notre regard, un support de nos projections imaginaires. Depuis sa création au milieu du XIXème siècle, elle a profondément modifié l’expérience de la vision, de l’espace et du temps, en fondant une nouvelle relation avec le continuum du réel. Tarek Nahas, souhaitant partager sa passion pour l’image photographique avec le grand public, a imaginé et organisé Open Rhapsody. Cette exposition présente un ensemble de photographies et de vidéos, comptant parmi les démarches artistique...Exposition Les photographes du New York Times Magazine à FOAM
For over thirty years, the New York Times Magazine has presented the myriad possibilities and applications of photography. The New York Times Magazine Photographs is an exhibition that reflects upon and interrogates the very nature of both photography and print magazines at this pivotal moment in their history and evolution.
The exhibition is cocurated by Kathy Ryan, longtime Photo Editor of the Magazine, and Lesley A. Martin, Publisher of Aperture Books. The Aperture-produced exhibition is comprised of eleven individual modules, each of which focuses on a notable project or series of projects that have been presented in the pages of the Magazine.
The featured projects mirror the Magazine's eclecticism, presenting seminal examples of reportage, portraiture, as well as fine art photography. Using visual ...Exposition The New York Times Magazine Photographs at the FOAM
For over thirty years, the New York Times Magazine has presented the myriad possibilities and applications of photography. The New York Times Magazine Photographs is an exhibition that reflects upon and interrogates the very nature of both photography and print magazines at this pivotal moment in their history and evolution.
The exhibition is cocurated by Kathy Ryan, longtime Photo Editor of the Magazine, and Lesley A. Martin, Publisher of Aperture Books. The Aperture-produced exhibition is comprised of eleven individual modules, each of which focuses on a notable project or series of projects that have been presented in the pages of the Magazine. The featured projects mirror the Magazine’s eclecticism, presenting seminal examples of reportage, portraiture, as well as fine art photography. Using visual mate...Exposition Gregory Crewdson - Sanctuary, at Contact Gallery
«With La Dolce Vita, Federico Fellini broke with the neorealist tradition of filming on location, and moved to Cinecittà Studios, where he built a near-exact replica of Rome's famed Via Veneto. Cinecittà, then known for hosting American epics like Ben Hur, would become inextricably linked with the great director.
In this series of photographs, artist Gregory Crewdson revisits Fellini's stomping grounds, documenting a cinematic ruin where narratives linger like ghosts. The traces of bygone productions are everywhere: a painted sign, perhaps from Martin Scorsese's Gangs of New York; flooded alleyways that evoke HBO's Rome.
Crewdson----known for highly staged, fantastic photographs----chooses to dwell on the gaps in the fragile illusions of these film sets. Scaffolding can be s...Exposition Realtà Manipolate : Come le immagini ridefiniscono il mondo L’esposizione, nata da un progetto del CCCS, con la consulenza scientifica di Brett Rogers (direttore della Photographers' Gallery di Londra), Luminita Sabau (direttrice della collezione di fotografia contemporanea DZ Bank, Germania), Martino Marangoni (direttore della Fondazione Marangoni di Firenze) e Franziska Nori (project director del CCCS), focalizzerà la propria attenzione sul significato del termine ‘realtà’ nelle ricerche artistiche contemporanee che sviluppano diverse possibilità visive di rappresentare il mondo nell’ambiguità tra reale e verosimile, concreto e apparente, presente e passato.
Le diverse discipline scientifiche hanno già definito un cambiamento paradigmatico, affermando che il “mondo reale” non esiste come categoria autonom...Exposition Manipulating Reality : How images redefine de the world The exhibition, the idea for which came from a CCCS project that availed itself of the scientific advice of Brett Rogers (director of the Photographers' Gallery, London), Luminita Sabau (director of the DZ Bank collection of contemporary photography in Germany), Martino Marangoni (director of the Fondazione Marangoni, Florence) and Franziska Nori (project director with the CCCS), will be focusing on the meaning of the term "reality" in contemporary artistic research, as it explores different ways of visually representing the world in the ambiguity that lies between the real and the verisimilar, the concrete and the apparent, the present and the past.
Several different scientific disciplines have already defined a paradigmatic change when they contend that the "real world" does not exist as an indep...Exposition Gregory Crewdson Photographs 1985-2005 The Fotomuseum Winterthur presents a comprehensive overview of the bewitchingly beautiful but also disquieting oeuvre of the American photographer Gregory Crewdson (born in New York in 1962). All his important series are presented in the exhibition, including the recently completed "Beneath the Roses" made between 2003 and 2005.
Crewdson has dealt with the neuroses, fears, and secret desires of a society looking into the abyss of its own psyche since the mid-1980s. His images are set in suburban America and refer directly to the myths of Hollywood movies. The intricate and perfectly beautyful staged photographs were shot with the help of a large crew after weeks of extensive preparation on film-like studio sets or on location.
Himself an influential teacher at Yale University, Crewdson's precise and realistic descr...Modifier l'image