Paris-Beijing Photo Gallery The Old Factory 798 Art District, Dashanzi, Jiu Xian Qiao Lu n°4, 100015 Beijing Chine
Far away from the unrestrained cadence of present-day Beijing, Ambroise Tezenas proposes a poetic and soundless elucidation of the capital of China. Using a large format camera, this young photographer captures the silent athmosphere of the old traditional alleys (hutong), by night. Born in Paris in1972, Ambroize Tézenas graduated from the Ecole d’Arts Appliqués de Vevey, Switzerland, in 1994. Until 2002, he worked regularly for the French and International press, before devoting his time and personal research to his pursuit of urban landscapes. Glimmer and shadows give life to these unattended alleys. Natural light, streetlights, brand names, and multicolor strip-lighting compose his pallet. This type of lighting gives an artificial aspect to the city, which takes on a beautiful appearance, like theatrical scenery. Without any actors, artifice and nature alike sleep and “pose” for the photographer. From dusk to dawn, Ambroise Tezenas tells us the silent mystery of the siheyuan, the grey walls of the hutong, where the journey of seasons passes by. His poetic pictures, mixed with a serious regard, seem to warn the viewers that this scene could one day become a forgotten image… With these series “Beijing, theatre of people”, Ambroise Tézenas received the Leica European Publishers Award 2006.
Eloigné du rythme effréné qui caracterise aujourd’hui Pékin, Ambroise Tézenas nous offre un regard poétique et silencieux sur la capitale chinoise. C’est dans les hutongs, ces vielles ruelles traditionelles, et de nuit, que ce jeune photographe a posé sa chambre photographique.
Né à Paris en 1972, Ambroize Tézenas est diplomé de l’Institut des Beaux-Arts de Vevey (Suisse) en 1994. Jusqu’en 2002, il collabore avec la presse, avant de se consacrer à un travail plus personnel sur les paysages urbains.
Désertées de leurs habitants, ce sont les lueurs et leurs ombres qui animent ces ruelles. Sa palette est faite de lumières, de réverbères, de néons multicolores, et d’enseignes. Les éclairages rendent la ville theâtrale, artificielle et belle comme un décor dépourvu “d’acteur” ; seuls les objets dorment et “posent” pour le photographe.
Du crépuscule à l’aube, Ambroise Tézenas nous fait percevoir le mystère silencieux des siheyuans, des hutongs de briques grises, où s’imprime le passage des saisons. Sa force poétique emprunte de gravité nous rappelle que dans cette ville en mutation accélérée, ce décor pourrait bien représenté un jour une image d’épinal, oubliée....
Avec cette série, “Pékin, théâtre du peuple”, Ambroise Tézenas a recu le Leica European Publishers Award 2006.