Óscar Monzón undertook, in Madrid, between 2009 and 2013, a large scale project on the sphere of cars, and more precisely on the drivers' relationship to their automobile. This work results in the book Karma. Never fabricated, these photos, most of which we can imagine were stolen, refer to Luc Boltanski's concept of "body car". Being the only object which both completely absorbs us and that we can manipulate at our own will from the inside, cars cause a sensation of passing elsewhere with a sense of security. They offer a private space among the midst of public sphere and create a familiar realm which permits the most private experiences. Óscar Monzón is interested in this distinctive feature, he violates the enclosed space, catches the scenery with a flash and defies the privacy of the cars drivers.
Avec Karma, le photographe espagnol Óscar Monzón a entrepris, à Madrid entre 2009 et 2013, un travail d’envergure sur l’univers automobile, et plus précisément sur le rapport entre le conducteur et son véhicule. Jamais mises en scènes, ces images qu’on imagine pour la plus part volées, font échos à la notion de « voiture-corps » chère à Luc Boltanski. Seul objet qui nous absorbe complètement et qu’on manipule de l’intérieur à notre gré, la voiture donne cette sensation d’un ailleurs traversé en sécurité. Elle offre un espace privé en pleine sphère publique et crée un univers familiers qui autorise les pratiques les plus personnelles. C’est cette particularité qui intéresse Óscar Monzón, il viole l’espace clos, fige la scène à coup de flash, et se joue de l’intimité des automobilistes.