Institut Finlandais 60, rue des Écoles 75005 Paris France
Mois de la photo 2010 Point information 5,7 rue de Fourcy 75004 Paris France
Les photographies de Kari Soinio (né en 1962) allient une réflexion sur l’identité masculine et un travail sur le paysage. Depuis une vingtaine d’années, dans ses séries « Homme dans le paysage », il interroge notre regard sur le corps et l’image de l’homme. Ses œuvres, qui le mettent lui-même en scène, le montrent nu sur fond de sites naturels ou urbains. L’artiste y apparaît sous des angles variés, certaines parties de son corps s’écartant volontairement des critères traditionnels de la beauté masculine.
Kari Soinio, born in 1962, uses photography as a means to explore the relationship between the male identity and landscape. His series of photographs of «man in a landscape» covers twenty years in which he ponders our view of masculinity, the body and man’s image. Using himself as a subject, the artist’s photographs depict a naked man in both natural and urban settings. The artist is seen from different angles, and he questions received notions of the male body by taking on a feminine aspect with a rounded belly and bottom or a hint of breasts. He deliberately manipulates his photos during the shooting and development process in order to foster and emphasise a sense of ambiguity.
Dans la construction de cette problématique de l’identité masculine, le paysage alentour joue un rôle important. Ce décor, aussi bien la nature rude et rocheuse de l’Ouest américain que les étendues aquatiques finlandaises, interpelle sur le sens des poses et des actions de cet antihéros. Les détails reconnaissables du paysage poussent à la réflexion sur les rapports entre l’homme et son environnement. Quels sont les éléments qui nous permettent de reconnaître certains sites et à quel type de comportements les associons-nous ? Ainsi, par exemple, la confrontation du torse féminisé de l’artiste et d’un paysage de l’Arizona perturbe nos représentations des pionniers américains.
Nature and location play an important role in constructing the debate about the male identity in Kari Soinio’s photographs. The variety of landscapes he uses, from the rocky, rugged terrain of the American West to the watery landscapes of Finland, challenges the observer to question the meaning of the anti-hero’s poses and actions. Familiar details within the background and setting of the photographs force the observer to examine the relationship between man and his surroundings: which elements allow us to recognise certain landscapes, and what type of behaviour do we associate with them? For example, the discordance of the artist’s feminine torso in an Arizona setting challenges our traditional perspective of American pioneers