In 1954 Klein returned to the city of his youth after living the life of a painter in Paris since the end of World War II. Vogue art director Alexander Liberman had agreed to pay him to photograph the city for a few months, though he was almost totally lacking in knowledge of or experience with a camera. The result was a collection of exuberant, cinematic images of the city's people and neighborhoods-by Klein's own description "pseudo-ethnography, parody, and Dada"-that Conde Nast never saw fit to publish. Reminiscent of Weegee in their grittiness, but with more humor and less sensationalism, and of Robert Frank in their unity of personal vision but not as bleak, the photographs are as vibrant today as when they were taken. Klein did publish a collection of these photos in Paris in 1956 in a book that is now a much-sought-after collector's item, but the man who went on to become a successful fashion and documentary photographer never saw this unique series widely exhibited or published in his home country-until now. Last year the San Francisco Museum of Modern Art presented these photos as part of its inaugural exhibits. And at long last libraries with an interest in photography will be able to pick up this selection of celebratory, quintessentially American images. Highly recommended.
Eric Bryant, "Library Journal"
Copyright 1996 Reed Business Information, Inc. Ce texte se rapporte à une édition épuisée ou indisponible de ce titre.
La chronique de Lire
New York
«Je trouvais drôle de traiter les New-Yorkais qui se croient les maîtres du monde comme des Dogons envahis par des anthropologues colonialistes.» En 1954, William Klein revient à New York après huit ans d'absence. C'est un choc. Peut-être a-t-il oublié que sa ville natale, c'est «ce repaire miteux, corrompu, inconfortable»? Il arpente les rues et, pour fixer ses impressions, réalise un journal photographique. Au hasard de son objectif: des passants, des visages, la foule. Flics italiens, yiddish mamas, gosses de Harlem ou petits truands... le revers de l'Amérique! Lui qui vient d'un quartier pauvre, il tient sa revanche. Il sait alors tout juste se servir d'un appareil photo mais ça lui donne des ailes. Décadrages, bougés, grand angle, tirages audacieux. Il fait feu de tout bois. Les Américains n'aimeront pas ces images insolentes d'une Amérique sans gloire et c'est à Paris qu'elles seront finalement publiées. Aujourd'hui la réédition de ce livre culte, épuisé depuis belle lurette, est un événement. Ce texte se rapporte à une édition épuisée ou indisponible de ce titre.