Lilian Birnbaum #Photographe
1959
Née à Brooklyn, New York
Déménage à Vienne, Autriche
Vit et travaille à Paris
Fin des années ‘70
Début de la photographie de reportage
1982
Pendant 15 mois suit dix habitants de la clinique psychiatrique de Gugging à Vienne,
connus pour leurs peintures et leurs poésies.
Le projet a été exposé dans différentes galeries et musées en Autriche
(Thaddeus Ropac et le Musée d'art moderne de Linz)
A partir des années ‘80
Collaboration avec différents magazines en Europe et aux Etats-Unis (notamment
«Frankfurter Allgemeine»)
2001
Début de la série photographique «Transition»
Publications
1991
Publication du projet «Vier Frauen» avec les actrices allemandes Hanna Schygulla,
Barbara Sukowa et Katharina Thalbach
Fin des années ‘90
début de collaboration avec des producteurs et réalisateurs de film
1999
Productrice du film «Central» et «One day in september»
2006
Co-directeur du film documentaire «A bridge between two worlds»
Exposition « Vis-à-Vis » There is no photography. There is always only the photograph which gazes back at the viewer. Sometimes with a careful, tentative and questioning look; sometimes with a brisk or hasty glance. But it always offers something: an invitation to brief conversations. The viewer always looks, and the photograph, full of curiosity, gazes back. As in 1966, when the German reportage photographer Robert Lebeck took a portrait of the former German chancellor Konrad Adenauer at his 90 th birthday celebration in Bonn. The image, published in the magazine „Kristall”, shows nothing more than the left eye of the aged chancellor. The rest is covered by the portly body of a stranger. But this eye was already enough. The magazine photo engaged the reader in a dialogue. What really moved Adenauer on this winter day, what he saw or...Exposition Exhibition : Drive In at Bildhalle Curated by Galerie Esther Woerdehoff, Paris and Mirjam Cavegn, Bildhalle, Drive In is an exhibition about cars, showing the approach of this subject by numerous photographers, from the fifties to nowadays.
When Elliott Erwitt, during and after the depression era, photographed those rolling dreams with his candid sense of humor and irony, cars, especially the very large and imposing ones, were already a landmark in the American landscape. When René Burri travelled to Brazil to document the building of modern cities, one of his most stunning photographs, «Men on a roof top, Sao Paulo, 1960», is a view of the rush hour traffic on a busy street. Simone Kappeler, another Swiss photographer, drove through America in 1981, 30 years after her fellow countryman Robert Frank, and took pictures with her Hassel...Exposition « The Spirit of Women », à la Clair Galerie
The Spirit of Women
Lilian Birnbaum » Chien Chi Chang » Gundula Friese » Erich Hartmann » Tomasz Lazar » Adriana Lestido » Lee Miller » Inge Morath » David (Chim) Seymour » Patrick Zachmann »
© Adriana Lestido
La beauté est une question de regards, de pensées, de sentiments. Elle est bien plus qu'une mode, qu'une loi non écrite toujours changeante. Elle se déclare comme telle par l'oeil de l'un ou de l'une. Le spectateur la découvre à un moment précis, dans un mouvement soudain, une inflexion d'une paupière, l'ébauche d'un sourire. Le photographe lui, la surprend et la capte pour lui rendre ce qui lui manque: L'é...Exposition TEEN CITY - THE ADVENTURE OF ADOLESCENCE TEEN CITY - THE ADVENTURE OF ADOLESCENCE
Teen, abbreviation of teenager, an adolescent aged between 13 and 19.
City, from French « cité » and Latin « civitas ».
The member of a city, the citizen (latin civis), inhabits a clearly defined territory.
He has duties towards his tribe and considers his peers as members of his family or clan.
Adolescence is probably the phase of life that raises the most questions. A gathering of young people always creates a stir and it's not uncommon to see anxiety in the faces of any adults present. Accounts of this period of life often do no more than evoke the difficulties adolescents experience or generate. Sociologists agree that they possess a range of capacities, preferences and cultural behavior patterns that are sufficiently stable and cohere...Exposition Lilian Birnbaum Lillian Birnbaum a commencé à travailler sur la série «Transition» en 2001. Pendant cinq années, elle a photographié la jeune fille Adah et les copines faisant partie de son réseau d'amitié. Les images racontent son passage de l'enfance à l'adolescence.
Nous la voyons entourée de ses jouets et de ses copines, qui partagent les mêmes inquiétudes et que nous voyons grandir avec elle. Elles découvrent le monde adulte avec beaucoup d'incertitude et, en même temps, de curiosité.
Cette série en couleurs est aussi une réflexion sur la première découverte de la féminité, une représentation de moments d'innocence et fragilité.
L'appareil photo est devenu partie intégrante de la vie de ces filles, complice dans la construction de leur identité. Les espaces presque idéalisés où elles sont photog...Modifier l'image